גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

http://www.habama.co.il/
הופעות מחול ובלט

בלט ירושלים - מופע בלט ממנטו - Memento - בכורה עולמית

ארכיון תאריך: 1 ספטמבר 2019

משך: שעה ו-40 דקות, כולל הפסקה

על פאנצ'סקה מאן–בלרינה יהודיה מפולין: ב-23 באוקטובר 1943 נורתה למוות הבלרינה פרנצ'יסקה מאן (רוזנברג-מנהיימר) במחנה ההשמדה אושוויץ. מאן נולדה בפולין והשתתפה במאבק נגד הנאצים במחנה. נדיה טימופייבה – כוריאוגרפית יוצרת, המנהלת האמנותית של "בלט ירושלים", התרשמה מאוד מהסיפור הטרגי של מאן החליטה ליצור כוריאוגרפיה מיוחדת סביב עלילת חייה. סביר להניח, שלראשונה בתולדות הבלט, יוצרת מחול עוסקת בשואה ומנסה להעביר בשפת הבלט את חוויותיה ומחשבותיה בנושא.

לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה התגוררה מאן בוורשה. בשנת 1939 השתתפה בתחרות המחול הבין-לאומית בבריסל ובלטה בין 125 רקדני הבלט שהופיעו שם. מאן הייתה בעלת אופי אנרגטי, שאפתנית וחרוצה, ונחשבה לאחת מרקדניות הבלט היפות והמבטיחות בדורה בפולין, גם ברפרטואר הקלאסי וגם במודרני. היא הופיעה במועדון "פמינה", ובתחילת מלחמת העולם השנייה עבדה כרקדנית במועדון הלילה הידוע The Melody Palace. ב-23 באוקטובר 1943 הועברה עם 1,700 יהודים פולנים, בעלי דרכונים זרים, אל מחוץ למחנה המיוחד בברגן בלזן. נאמר להם שהם נלקחים למחנה העברה ליד דרזדן על מנת להחליפם בשבויי מלחמה גרמנים, וכי משם ימשיכו לשוויץ. לקחו אותם למלתחה הסמוכה לתא הגזים (קרמטוריום II) וציוו עליהם להתפשט.

על מה שאירע לאחר מכן לפרנצ'סקה מאן, ישנן שתי גרסאות. הכוריאוגרפית נדיה טימופייבה בחרה אחת מהשתיים, שלפיה כאשר החלה מאן להתפשט באיטיות, בתנועות ריקוד מפתות. הקצינים הנאצים עמדו מולה מבולבלים. מאן התקרבה אל אחד הקצינים וכמו רקדה בשבילו. בתוך כך היא הסתערה עליו, חטפה את נשקו וירתה לעברו שלוש יריות, שמהן נפגעו שני קצינים נאצים. אירוע זה, שבו ירה אסיר בשני שומרים, הוא מהפעולות יוצאות הדופן ביותר של ההתנגדות באושוויץ-בירקנאו.
 
על המופע: המופע מיועד ל-12 רקדנים מקצועיים שכבר השתתפו במופעים הקודמים של הלהקה: "אילוף הסוררת" (2017) ו"כנר על הגג" (2018). שני המופעים זכו לביקורות נלהבות ממבקרי מחול ותיאטרון ולתשואות הקהל ברחבי הארץ. בנוסף על זה נדיה טימופייבה לתפקיד של אביה של פרנצ'יסקה הזמינה אדם גריינפלד, נכה צה"ל  על כיסא גלגלים, בעל ניסיון רב בפרויקטים מיוחדים בתחום המחול, זוכה במספר התחרויות המיוחדות  .
המופע מורכב מכמה סצנות, המשפיעות על חילופי התפאורה בכל אחת מהן:  (1) 1939 – ההצלחה של פרנצ'יסקה מאן על הבמה; (2) העיר ורשה לפני פלישת הנאצים ומשפחתה של פרנצ'יסקה; (3) כניסת הנאצים לפולין, ערב חנוכה בגטו; (3) פרנצ'יסקה במועדון הלילה; (4) פרנצ'סקה במחנה  אושוויץ לפני מותה.

הליווי המוזיקלי בנוי מיצירתם של  מוריס ראוול, "כוכבים צהובים", יצירתו של איסאק שוורץ (רוסיה) ועוד.
עניינה של הכוריאוגרפית נדיה טימופייבה, בלרינה בעברה, ביצירה זו הוא לבטא ולהסביר איך רקדנית בלט, אישה צעירה מסוגלת להפוך ללוחמת קשוחה. לדבריה, האופי של מאן התגבש לאורך שנים בעבודה סיזיפית שכללה התגברות על כאבים פיזיים למען השגת המטרה – להיות בלרינה מקצועית. סיפורה של פרנצ'יסקה מאן הוא אחד הסיפורים המדהימים והמרגשים, שעד כה לא נחשף לקהל הרחב בארץ ובחו"ל.
 
נדיה טימופייבה: בוגרת האקדמיה לבלט של הבולשוי במוסקבה. בתום לימודיה הוזמנה להצטרף כסולנית ראשית לתיאטרון הקרמלין שם החלה את דרכה בתפקיד ליידי מקבת, שנוצר שנים קודם לכן על ידי המלחין קיריל מולצ'אנוב והכוריאוגרף ולדימיר וסילייב, עבור אמה, הפרימה בלרינה, נינה טימופייבה.
בשנת 1992, שנה לאחר עלייתה לישראל, זכתה נדיה טימופייבה בפרס הראשון בתחרות מיה ארבטובה לבלט. במקביל לימדה בלט, בין היתר, באקדמיה למוזיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים, שם גם שימשה כאסיסטנטית של אמה. בין השנים 2004-2006 רקדה נדיה כסולנית בלהקתו של ואלרי פאנוב באשדוד.
בשנת 2004 ייסדה בשיתוף עם אמה את בית הספר לבלט ירושלים, בו לימדה ובמסגרתו גם הופיעה. משנת 2006, עם פרישתה של נינה טימופייבה, לקחה על עצמה נדיה את הניהול אמנותי של בית הספר לצד ההוראה.
בשנת 2008 הקימה בשיתוף עם מרינה נאמן (מנכ"לית) את להקת בלט ירושלים בה רקדה כסולנית ראשית עד לשנת 2012 ועבורה גם יצרה לאורך השנים עבודות כוריאוגרפיות רבות. כיום משמשת נדיה במקביל כמנהלת אמנותית של בית הספר והלהקה. בשנת 2014 הוענק לנדיה טימופייבה פרס שרת העלייה והקליטה ע"ש יורי שטרן על הצטיינות והישגים בתחום התרבות שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה ולתרבות הישראלית.
2008-2018 יצירת מופעים וקומפוזיות בתחום בלט ניאו קלאסי ועכשווי:
"רועת הצאן ומנקה הארובות" על-פי אגדת אנדרסן. לבני נוער וילדים. בלט "מנפרד"  על-פי פואמה של לורד ביירון. בלט "אלגוריה" ע ל-פי פואמה דנטה אליגיירי. "פאזל", "הפגישה האחרונה" , קלאס-קונצרט ועוד.
יצירותיה של נדיה טימופייבה הוצגו בפסטיבלים שונים בארץ ובחו"ל, בתחרויות בין לאומיות וארציות.
 
על להקת בלט ירושלים: 2018 עשור ללהקת בלט ירושלים: להקת בלט  ירושלים  מיצבה את עצמה  כגוף בולט בפסיפס התרבותי של ירושלים – גוף צעיר ואיכותי בתחום הבלט הקלאסי, הנאו- ק לאסי ו העכשווי , בניהולה האומנותי של נדיה טימופייבה. מנכ"לית מרינה נאמן. ב-2008 נוסדה הלקה על ידי נדיה טימופייבה והמנכ"לית מרינה נאמן, והיא מתבססת על רקדנים בוגרי ביה"ס לבלט ירושלים. הלהקה מוכרת כגוף  המקצועי ונתמכת על ידי משרד התרבות והספורט ואגף התרבות של עיריית ירושלים. בעשר שנות קיומה העלתה להקת בלט ירושלים כמה מופעים בתכניות מגוונות ועשירות. מופעי הבכורה של בלט ירושלים הועלו בפסטיבלים שונים ובמרכז סוזן דלל בתל אביב. בין המופעים האלה הועלו גם עבודות של יוצרים ישראלים צעירים בתחום הבלט העכשווי. הופעות הלהקה זכו לתהודה  ארצית רחבה ולביקורות מחמיאות בעיתונות הכתובה ובאינטרנט כגון:  "הארץ", פורטל "הבמה",  The Jerusalem Post, "וסטי" ועוד. בשנים אחרונות נחשפו בלהקת בלט ירושלים כמה רקדנים צעירים ומוכשרים, בוגרי ביה"ס לבלט ירושלים ע"ש נינה טימופייבה (מייסדת ביה"ס), ובתוך זמן קצר זכו בתחרויות ארציות ובין-לאומיות.  ביוני 2017 השתתפה להקת בלט ירושלים בפסטיבל הבין- לאומי   ברוסיה ע"ש יקטרינה  מקסימובה, הבלרינה האגדית של המאה ה-20, וזכתה לשבחים נלהבים מהמבקרים ומאנשי מקצוע   ולמחיאות כפיים סוערות של  הקהל. באותה שנה אירח בלט ירושלים בבנייני האומה ערב גאלה חגיגי בהשתתפות כוכבי הבלט העולמי לזכרה של נינה טימופייבה, מייסדת ביה"ס לבלט ירושלים, שהייתה פרימה בלרינה של    תיאטרון בולשוי. המופע ואירוח אמני הבלט המובילים בעולם התאפשרו בזכות תמיכתה רל"י (הרשות לפיתוח ירושלים). באותה שנה העלתה הלהקה בהצלחה רבה גם המופע החדש "אילוף הסוררת", על-פי הקומדיה של שייקספיר. ב2018 בעשור של להק העלה מופע "כנר על על הגג" שקיבל ביקורות טובות של של מבקרי המחול ואנשי מקצוע ותגובות נלהבות של קהל בכל רחבי הארץ.

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter