גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

http://www.habama.co.il/
הופעות ג'אז ובלוז

פסטיבל יפו ג'אז - מחווה לווס מונטגומרי

ארכיון תאריך: 9 אוקטובר 2015

משך: שעה וחצי

משתתפים:
עופר גנור: גיטרה
שי זלמן: תופים
אייל גנור: קונטרבס
אישטואן גיארפאס (Gyárfás  István ): גיטרה, הונגריה

על ווס מונטגומרי

 ווס מונטגומרי נולד באינדיאנה ב 1925. ווס מעולם לא למד מוסיקה באופן מסודר ולמעשה החל לנגן בגיטרה רק בגיל 20. ווס ניחן בשמיעה מוסיקלית יוצאת דופן ואת ידיעותיו וכישוריו רכש מהאזנה לנגני גיטרה גדולים של התקופה, ביניהם הגיטריסט האגדי צ'ארלי כרישטיאן שהשפיע עליו רבות ועיצב את תפיסתו המוסיקלית.
נגינתו של ווס מאופיינת בצליל חם, 'קשוח' כמעה ובוירטואוזיות חסרת תקדים הבולטת במיוחד לאור הטכניקה הייחודית שפיתח בפריטה עם אגודל בלבד, ללא מפרט, בנגינת אוקטבות מסחררת ובנגינת 'בלוקים' של צלילים שהעשירו את נגינתו בהרמוניה עשירה מאוד עד כדי כך שלא נזקק לכלי הרמוני נוסף כמלווה, דבר שהתווה את צורת הנגינה של guitar trio שממשיכה עד היום. הסקסופוניסט הגדול 'קנונבול' אדרלי היה זה שגילה את ווס, הבחין בגדולתו וחיבר אותו לחברת התקליטים היוקרתית 'ריברסייד' שם הקליט את אלבומו הראשון ב 1959.
סגנונו הייחודי, המערב בי בופ ובלוז, וירטואוזיות וליריות יחד עם קומפוזיציות מתוחכמות ופשוטות כאחד הפכו אותו לאחד מנציגיו הבולטים של סגנון ההארד בופ.
שיתופי הפעולה המוסיקליים שלו חבקו את כל 'המי ומי' של הג'אז העולמי באותה תקופה: הויברפוניסטים ליונל המפטון ומילט ג'קסון, נגן האורגן ג'ימי סמית', המתופף ג'ימי קוב, הסקסופוניט ג'וני גריפין, הבסיסט פול צ'יימברס, הפסנתרן ווינטון קלי ועוד.
ווס מונטגומרי הוא ללא ספק הגיטריסט המשפיע ביותר בהיסטוריה של הגיטרה ועל כך מעידים ענקי הגיטרה ג'ורג' בנסון,  ג'ימי הנדריקס,  פט מת'יני, לי ריטנאואר, סטיווי ריי ווהן, פאט מרטינו ועוד אלפי גיטריסטים מרחבי העולם.
 
על האמנים
אישטואן גיארפאס (Gyárfás  István ) - גיטרה, הונגריה
אחד מהגיטריסטים המובילים בהונגריה כיום. חבר קבוע בתזמורת הג'אז של בודפשט,  מרבה להופיע בפסטיבלים ובקונצרטים בהונגריה וברחבי אירופה, מנהלו המוזיקלי של הEuro Jazz Express Festival. ניגן עם הסקסופוניסטים סקוט המילטון, טוני לאקאטוש וארני ווילקינס, עם המתופפים האגדיים אד טיגפן, פיטר ארסקין ואלווין קווין, החלילן פורץ הדרך הרבי מאן, החצוצרן ווארן וואשה, נגן הקלירנט קן פופלובסקי, הפסנתרנים ג'ורג' דיוק ובני גרין ועוד רבים. הקליט 7  אלבומים תחת שמו והשתתף במעל 30 אלבומי ג'אז

עופר גנור- גיטרה
בוגר.College of Music Berklee ובעל תואר שני מה- New England Conservatory  שם סיים בהצטיינות יתרה וזכה בפרס ע'ש גונטר שולר. עופר סיים במקביל התמחות בג'אז ב- Monk Institute  היוקרתי, שם למד אצל אייקוני הג'אז וינטון מרסליס, קלארק טרי, ג'קי מקלין, ג'ימי הית' וג'ימי פונדר. במהלך לימודיו נבחר להופיע בפני מלך תאילנד לרגל 60 שנה למלכותו ביחד עם ווין שורטר והרבי הנקוק. לאחר סיום לימודיו עבר עופר להתגורר בניו יורק שם הופיע עם אמני ג'אז מובילים כגון ג'יימס מודי,  דווין יובנקס, פיטר ברנשטיין, אבי לייבוביץ ועוד רבים. נבחר על ידי הבסיסט האגדי רון קארטר לנגן בהקלטת תקליטור ההדגמה לספר הלימודי  Building Jazz Bass Lines אותו כתב, יחד עם הפסנתרן מולגרו מילר והמתופף לואיס נאש, עבד עם הבמאית ליז דיאמונד, ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטת ייל, כמלחין בהפקותיה השונות וניגן עם הפסנתרן דנילו בפס הקול שהלחין לסרט Hugo's Pool.
מאז חזרתו לישראל בשנת 2000 הוא מלמד ומעביר כיתות אמן בישראל וברחבי העולם ומרבה להופיע בקונצרטים ופסטיבלים. עופר הוציא שני אלבומים תחת שמו: Solo Guitar ובו יצירות מקוריות לגיטרה ו- Miles Away אותו הקליט עם  אגדת התופים ג'ימי קוב.
 
 
אייל גנור- קונטרבס
נגן קונטרבס רב תחומי. ניגן בתזמורות קלאסיות רבות בישראל  וברחבי העולם כולל ה.CIRQUE DU SOLEIL כיום עופר הוא חבר קבוע בתזמורת הסימפונית ראשון לציון ובאופרה הישראלית ובנוסף, מרבה להופיע כנגן ג'אז ברחבי ישראל ובעולם, במיוחד עם אחיו התאום עופר. אייל מרבה גם לשתף פעולה עם אמנים ישראליים בעיקר בתחום השירה ובין האמנים עמם עבד ניתן למנות את יענקל'ה רוטבליט, מאור כהן וערן בר גיל.
 
שי זלמן – תופים
אחד ממתופפי הג'אז האותנטיים ביותר בישראל. החל לנגן תופים לאחר ששמע תקליט של המתופף האגדי מאקס רואץ'. את עיקר ניסיונו רכש באמצעות לימוד עצמי והקשבה לנגינתם של מתופפים גדולים. בשנת 1991 נסע שי לדנמרק ללמוד אצל המתופף הנודע אד טיגפן  ובהמשך חי בניו יורק בין השנים 1988-89 שם הופיע עם מיטב הנגנים של סצנת הג'אז הניו יורקית. מאז שחזר לישראל מקדיש שי מרבית מזמנו להבאת "גיבורי הג'אז" מימי נעוריו, להופיע עמו כאן כחלק ממכלול שלם שמטרתו פיתוח וקידום של אמנות הג'אז בישראל.
בין האמנים עימם הופיע והקליט ניתן למנות את ג'ון היקס, קירק לייטסי, לארי ויליס, ג'ו מגנרלי,  ג'ים רוטונדי, קרטיס פולר, ג'ון וובר, אברהם ברטון, פיטר ברנשטיין, מאוצ'ה אדנט, אריק אלכסנדר, גרנט סטיוארט, גרג טארדי, טים גרין, ג'ימי גרין, ג'מאו בראון, וייקליף גורדון ועוד.
שי מעורב באין ספור פרויקטים מוזיקליים בתחום הג'אז, מופיע בפסטיבלים וקונצרטים ברחבי ישראל והעולם, מעביר כיתות אמן ומלמד.


רשימת מופעים במסגרת פסטיבל יפו ג'אז

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter