גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

http://www.habama.co.il/
הצגות

תיאטרון האקדמיה - טוב

ארכיון תאריך: 10 דצמבר 2014 - 28 פברואר 2015

משך: שעתיים ו-10 דקות, כולל הפסקה

המחזה טוב מאת המחזאי היהודי-בריטי ס. פ. טיילור עוסק בנושא הקלאסי של הבחירה בין טוב לרע בנסיבות קיצוניות: במרכז עלילתו של המחזה, המתרחשת בגרמניה של עליית הנאצים לשלטון, עומדת דמותו הבידיונית של ג'וני האלדר, פרופסור לספרות גרמנית ומומחה לגיתה, הומניסט, אדם נורמטיבי ו"טוב". לאחר חוויה אישית שלו עם אימו הפגועה הוא כותב רומן על המתת חסד, ובעקבותיו מוצע לו לשמש "כיסוי הומניטרי" למיזם חיסול החולים הסופניים, בעלי המום והנכים הקשים הפוגעים בטהרתו של הגזע העליון. האלדר, שגם בחייו האישיים אינו עומד בלחצים - עוזב את אשתו כדי לחיות עם סטודנטית צעירה, ומתחמק מלסייע לחברו הטוב ביותר, פסיכולוג יהודי המבקש את עזרתו לברוח מגרמניה הנאצית - נגרף לשיתוף פעולה עם מיזם המתת החסד, ומשם קצרה הדרך למעורבותו בשריפת הספרים, בפרעות ליל הבדולח, ולבסוף, כעוזרו האישי של אייכמן (המופיע כדמות במחזה), בהפיכתו של מחנה אושוויץ למחנה השמדה.

הבמאי, המתרגם והמעבד אברהם עוז, שהצגת עפר ואפר/שפת ההר להרולד פינטר בבימויו זכתה בשנה החולפת לשבחי הקהל והביקורת כחוויה תיאטרונית, מוסיקלית וכוריאוגרפית עשירה, מעלה שוב מחזה מרגש בעל מסר פוליטי אקטואלי, עם צוות רב משתתפים של תלמידי האקדמיה לאמנויות המופע ושחקנים אורחים, במופע בימתי מרתק המשלב מוסיקה, שירה, כוריאוגרפיה ווידיאו ארט. האובססיה של גיבור המחזה לתזמורות ושירה קורמת הוויה תיאטרונית מרשימה באמצעות מקהלת זמרים ורקדנים המלווה, חודרת ומעשירה את כל רובדי ההצגה.

מן הביקורת:

"התפאורה מינימליסטית: תמונות הווידאו המטושטשות ברקע, תאורה אדומה על רקע רצפה השחורה עם רמז של רהוט המספר תוכן. התלבושות מאיירות את הרגשות. העיצוב הסימבולי... תורם להפשטה של הרעיון ותפישת העולם שהמחזה מביא. העיבודים המוזיקליים הנפלאים, מחזיקים את המחזה! .... הביצוע של השירה ושל המקהלה, היה הרמוני ומדויק. ויכול להחזיק ולתאר רגשות במקום שהמילים אינן מספיקות. הנאה צרופה של תאטרון!
עכסה פז, "גיבור תרבות"

"הבמה החשופה כמו גם השימוש באביזרים מעטים וההכרחיים בלבד, תרמה מאוד לתחושת התלישות של הגיבור ושל האירועים השונים מחד ולהתמזגות האפיזודות זו בזו מאידך. היא אפשרה לשלב אמצעים לא מסורתיים כמו פנטומימה... ופתרונות בימוי יצירתיים... אחת מנקודות החוזק של ההפקה הוא הביצוע מוזיקלי של המקהלה... בשל אופי המחזה, נדרשו הזמרים לעבור בין כמה ז'אנרים מוסיקליים והפגינו ביצועים טובים בכל אחד מהם. השירה היתה בעלת נפח, עוצמתית במידה ונקייה לרוב... חוויה מטלטלת!"
רקפת ידידיה, "שחרזאדה"

"בבימוי מלא תנופה ובשימוש בכל אמצעי שעולם התיאטרון מציע {טכסט, משחק, ויזואל, קול ותנועה} מצליח עוז להקים לתחייה עולם רדוף שאינו מרפה לרגע מתודעתו של הצופה. חלל האירוע-מרהיב.... השירה? יוצאת מן הכלל. השחקנים? כולם עושים עבודה טובה"
"לילה פרינג' "

"ההפקה מוצלחת מאוד, ושום תיאטרון היום לא היה מעז להיות כל כך חתרני או להעלות הצגה עם ריבוי כזה של משתתפים, ולתת לשאלות הפילוסופיות לחלחל זמן רב כל כך. התיאטרון האמיתי נעשה בבתי הספר למשחק, ועל אחת כמה וכמה באקדמיה לאמנויות המופע!"
יואב איתמר, מבקר תיאטרון

"ביצוע מעולה מכול הבחינות, משחק, של בודדים ושל אנסמבל, שירה, תנועה, מחול, תפאורה, מוסיקת רקע המוקרנת על מסך, עם קצת קברט וקצת 'ליד' גרמני קלאסי, עם בימוי מקצועי מעולה של אבי עוז מבחינת הקצב, האווירה, הסגנון והשילוב המושלם והמדויק של אמנויות במה. "
בן עמי פיינגולד, "מקור ראשון"

"המחזה שהועלה על הבמה באקדמיה לאומניות המופע בתל אביב, הוא מלאכת מחשבת מלוטשת היטב של בימוי של הבמאי פרופסור אברהם עוז שגם תרגם את המחזה לעיבוד בימתי. על הבמה - שחקנים ושחקניות צעירים ומוכשרים מאוד, המייצרים בעבור הקהל רגעים מרתקים, כואבים ובעלי עומק של דיאלוגים, של קונפליקטים, של איכויות בימתיות משמעותיות ביותר. כך גם המוזיקה שנכתבה בכישרון רב בידי המוזיקאי יובל מסנר. איכות דרמתית, כובשת, שבאה ללמד אותנו גם דברים על עצמנו מול כל טוטליטאריות פוליטית מחשבתית ומדוע למעשה עלינו להישמר מפניה. רגעים ספורים, אולי, בטרם אנו עלולים למצוא עצמנו מוותרים, ללא כל דרך חזרה, על הטוב".
ראובן שבת, "בכיוון הרוח"
 
מתגובות הקהל:
 
"הערב צפיתי בהצגה "טוב" של המחזאי ס. פ. טיילור. ההצגה הועלתה על ידי תלמידי האקדמיה לאמנויות המופע ושחקנים נוספים, בבימויו של פרופ' אברהם עוז. בעבר צפיתי בהצגה שהועלתה על ידי התיאטרון הקאמרי, כאשר את התפקיד הראשי מילא עודד תאומי. ההצגה היום היתה שונה לגמרי, עם דגש חזק על קטעי מוסיקה, מקהלה וריקודים. מאוד התרשמתי מן ההצגה. יש בה מסר פוליטי מעורר מחשבה, בעיקר בקשר למדרון החלקלק שבו קל להחליק, ושתחילתו תמיד בעמידה מנגד בשתיקה".
מיכאל בן יאיר, משפטן, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה
 
"תודה על ערב מרגש, חכם עם אמירה. עבודת שחקנים נהדרת. אכן חשוב שההצגה תוצג לכמה שיותר קהל".
משה כליף, במאי ומורה למשחק
 
"התרגשתי מעבודת הצוות: גם כאשר הגיבור הראשי עמד במרכז הבמה – תרתי משמע – גם אז היה שילוב מופלא בינו ובין יתר הנפשות הפועלות. הרי זה הישג מרשים שלו, שלהם ושל הבמאי!"
יעל מדיני, סופרת
 
" 'טוב' היא הצגה שוברת קירות, היא הצגה שמזיזה רהיטים בראש. המשכתי לחשוב עליה שעות רבות אחרי שהמסך (המטפורי) ירד".
רוני סומק, משורר
 
"הצגה מופלאה"
לילי גלילי, עיתונאית "הארץ"
 
"חוויה תרבותית מרתקת".
ד"ר יוסף אלגזי, עיתונאי והיסטוריון
 
"איזה ערב מפעים זה היה. הגעתי להצגה אחרי יום עבודה ארוך ומייגע - ובכל זאת הייתי מרותק בכל רגע. החומר עצמו, כמובן - אבל בעיקר הבימוי, הרעיונות הבימתיים, הפסקול, המוסיקה, ואכן גם ביצועם של החבר'ה הצעירים הללו רובם ככולם - יוצא מהכלל"
פרופ' משה צוקרמן, אוניברסיטת ת"א
 
"תודה על "טוב"שראיתי הערב סוף סוף טוב הכול טוב! הייתם נהדרים ונוגעים ללב, ולא אמרתי עוד דבר על האירוע התאטרוני המרתק והבימוי הקולח הנפלא, האופראי כמעט. הלוואי ואנשים שצופים בעבודה ישכילו להבין את הנמשל"...
סמדר יערון, אמנית מופע
 
"ההצגה סוחפת ועוכרת שלווה. השילוב של ההיבט האינטלקטואלי והחוויה הרגשית יוצרים סינרגיה חזקה".
דליה וירצברג-רופא
 
"הצגה עוצרת נשימה באקדמיה לאמנויות המופע... אם אתם רוצים לראות תיאטרון מרהיב, פוליטי, מטלטל, ללא רגע אחד של שיעמום - זאת ההזדמנות שלכם... תעשו לעצמכם טובה ואל תחמיצו את החוויה יוצאת הדופן והמרתקת הזאת! שונאים תיאטרון? גם אני קצת. אבל תהמרו על המילה שלי. תראו את פרופסור עוז והצוות שלו בפעולה.
כל כך הרבה יופי על במה מינימליסטית וצנועה שקשה להאמין".
אלונה קמחי, סופרת, שחקנית
 

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter